مست الست

مست الست

گلچین شعر ناب ایران و جهان
مست الست

مست الست

گلچین شعر ناب ایران و جهان

دو سوره از یاد رفته

دهانت

آشیانه شادمانی است 

گلویت 

خفیه گاه پرنده رنگین کمانی 

که از کف شیطان گریخت 

چشمت 

دو سوره از یاد رفته بود 

که بر سر راهم یافتم 

دکمه های پیرهنت 

خرده ریز ستاره هایی است 

که به دیدار تو 

از نرده آسمان خم شدند 

و در کف من افتادند ...

.

#شمس_لنگرودی 

بت پرست

.

.

مقرر شده 

این جهان نبینمت

جهان دیگر هم 

بهشت نخواهم رفت

زیرا من کافر بوده ام

و بتی پرستیدم...

.

#آدونیس

زندگی یعنی تو...

حتی اگر روزی

گالیله حرفش را پس بگیرد

من از آسمان تو فرود نمی‌آیم

شوکرانت را هم بر زمین نمی‌ریزم

می‌نوشمت مدام

دلهره‌ی من!

زندگی یعنی تو

همین تو

که حتی در خواب‌های من

کمین می‌کشی 

تا چیزی از قلم نیفتد

همین تو

که هنوز خنده‌هات توی موهام مانده

و وقتی به سرم دست می‌کشم

تمام فرشتگان خدا

می‌زنند زیر آواز

من تو را

با تمام دنیا هم عوض نمی‌کنم.

.

#عباس_معروفی

عشق خون ریز

مرا به جنگ فرستادند

اگر نمی کشتم

کشته می شدم

و اگر کشته می شدم

دیگر نمی توانستم تو را ببینم

عشق..

آری!

عشق تو 

مرا خون ریزتر می کرد..

.

#حسن_آذری 

قصه اندامت

و من از اندامت

فهرستی خواهم ساخت

و چون شعری ناب

سطر به سطر

بند به بندت را

از برخواهم نمود

ناخنهایت

عموزاده های گیلاسند

و من گاه

در این اندیشه ام

که کاش

می شد خراشم دهند

وقتی که تو را می بوسم


#پابلو_نرودا

عطش گریزان

عشق نیست

که انکاری بیهوده است

اگر چونان خنجری آرام 

بر قلب می نشیند.

عشق نیست

که گمانی نازاست

در عطشی گریزان و امیدی تابناک

و به طنزی نیشدار ماننده تر است.

و مرگ نیست

مرگ نیست

که پناهی است روشن وجاویدان،

بر گستره آسمانی آرام و سپید اندام

اگر اینگونه به حسرت

چشم بر همه جانب می بندیم 

وخانه تاریک می شود.

.

#شمس_لنگرودی

آب و آتش

بگو آب

و من روی تنت باران ببوسم

برو ! هرجا که می‌خواهی برو

اما دورتر از یک نفس نرو

بگو آتش

و من کف دست‌هام را

روی پوستت شعله‌ ور کنم

کلمات را مثل گلبرگ 

زیر پای تو می‌ریزم

که راه را گم نکنی و بر کاغذم بمانی

تو بگو رحم کن

من خدا را بین نفس‌های تو

به التماس می‌اندازم...

.

#عباس_معروفی

تنهایی

با من شریک شو

در نان هر روزه ی تنهایی ام

پرکن با حضورت 

دیوارهای غیاب را 

مذهب کن 

پنجره ی ناموجود را 

دری باش 

بالای همه درها 

که همیشه می توان آن را 

باز گذاشت ..

.

#هالینا_پوشویاتوسکا

قدرت عشق

قدرت 

نه دست هیتلر است

و نه دست تمام کسانی 

که جنگ به پا کردند..!!

قدرت 

دست کسی است:

که می فهمد

«دوستش داری»...

.

#مریم_رسولی

شب چشمت

با شبی که در چشمهایت در گذر است

مرا به خوابی دیگر گونه بیداری بخش

چرا که من حقیقت هستی را

در حضور تو جسته ام

و در کنار تو صبحی است

که رنج شبان را

از یاد می برد

بگذار صبحم را به نام تو بیاغازم

تا پریشانی دوشینم

از یاد برده شود...

.

#شمس_لنگرودی

آلزایمر

از تو 

تنها شماره ات را 

فراموش کرده ام 

و این 

بدخیم ترین 

نوعِ آلزایمر است..

.

#احسان_پرسا

زلال چشم هات

دنبال وجهی می گردم

که تمثیل تو باشد

زلالی چشم هات

بی پایانی  آسمان

مهربانی  دست هات

نوازش گندمزار

و همین چیزهای بی پایان

نمی دانستم دلتنگیت

قلبم را مچاله می کند

نمی دانستم وگرنه

از راه دیگری

جلو راهت سبز می شدم

تمهیدی ، تولد دوباره ای ، فکری

تا دوباره

در شمایلی دیگر

عاشقت شوم

گفته بودم دوستت دارم ؟ 


#عباس_معروفی

بوی نارنجی پیراهنت

در بوی نارنجی پیراهنت

تاب می‌خورم بی‌تاب می‌شوم

و دنبال دست‌هایت می‌گردم

در جیب‌هایم

می‌ترسم گمت کرده باشم در خیابان

به پشت سر بر می‌گردم

و از تنهایی خودم وحشت می‌کنم 

بی تو زندگی کنم یا بمیرم؟

نمی‌دانم تا کی دوستم داری

هرجا که باشد 

باشد 

هرجا تمام شد 

اسمش را می‌گذارم

آخر خط من.


#عباس_معروفی

خاورمیانه ی دوم

چشم هاى سیاه تو

خاورمیانه ى دوم است؛

یک دنیا براى تصرفش

نقشه مى کشند

و من ..

سرباز بى چاره اى که

در مرز پلک هاى تو

جان مى دهم.


#پریسا_صالحی

جنگ عشق

هر بار که با دلم می جنگم

تو برنده میشوی،

جهان

جای خوبی 

برای عاشقانه زیستن نیست!!

این حرف را اما

با هیچ گلوله ای نمی شود 

در مغز این دل فرو کرد!  

می میرد اما

باور نمیکند. . .


#رویا_شاه_حسین_زاده